PROJEKT EKOLOGICZNY OM LOP W GDYNI
W ROKU SZKOLNYM 2010/2011
Głównym zadaniem programu ekologicznego w roku szkolnym 2010/2011 jest poznanie walorów przyrodniczych oraz uświadomienie negatywnego wpływu człowieka na środowisko naturalne, rośliny i zwierzęta występujące na terenie gdyńskich rezerwatów. Założeniem programu jest również przypomnienie i szerokie rozpowszechnienie wiedzy przyrodniczej wśród wszystkich warstw społecznych, a zwłaszcza młodzieży gdyńskich szkół.
- Temat przewodni projektu:
„REZERWATY PRZYRODY GDYNI”
2. Cele projektu:
-
-
- rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska przyrodniczego
- poznanie walorów przyrodniczych rezerwatów Gdyni
- wdrażanie wśród młodzieży gdyńskich szkół zasad zrównoważonego rozwoju
- kształcenie obywateli świadomych destrukcyjnego wpływu człowieka na środowisko
- i przewidywanie skutków antropogenicznego przekształcania ekosystemów
- poznanie krajobrazów regionu i roli człowieka w ich kształtowaniu
- pobudzanie młodzieży do aktywnych działań na rzecz przyrody w środowisku lokalnym
- dostrzeganie globalnych zmian w środowisku
- poznanie zagrożeń środowiska naturalnego rezerwatów wynikających z sąsiedztwa dzielnic miejskich.
-
3. Oczekiwane postawy i działania uczniów:
§poczucie wartości podejmowania działań na rzecz społeczności lokalnej
§czerpanie informacji o poznawanych zagadnieniach z obserwacji najbliższego otoczenia
§aktywne współdziałanie w grupie i w układach międzygrupowych
§promowanie wiedzy o regionie zgromadzonej podczas własnych obserwacji i wnikliwej analizy materiałów naukowych
§rozwijanie swoich pasji i talentów w różnych dziedzinach
§ponoszenie odpowiedzialności za przygotowywane materiały do pracy i przekazywane informacje.
4. Adresaci:
§projekt przeznaczony jest głównie dla uczniów szkół podstawowych,
gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz całej społeczności lokalnej
§projekt może być wykorzystany:
- do realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych: ekologicznej, regionalnej, prozdrowotnej
- w czasie zajęć pozalekcyjnych
- dla uatrakcyjnienia zajęć edukacyjnych, podczas których realizowane są zagadnienia
dotyczące zrównoważonego rozwoju (np. geografia, biologia, wiedza o społeczeństwie).
5. Cele wynikające z podstawy programowej:
- Przyjmowanie postaw odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska oraz gotowości do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.
- Rozbudzanie potrzeby działania na rzecz tworzenia zdrowego środowiska.
- Rozumienie wzajemnych zależności występujących w środowisku przyrodniczym.
- Rozumienie zależności człowieka od środowiska i wpływu człowieka na środowisko.
- Przygotowanie do świadomego podejmowania decyzji, uwzględniających zarówno ciągłość funkcji przyrody i równowagi w środowisku, jak też potrzeby człowieka (rozwój zrównoważony).
- Metody realizacji programu:
- wycieczki i obserwacje terenowe
- zajęcia warsztatowe
- zajęcia w Muzeum Oceanograficznym, w Stacji Morskiej na Helu i innych
placówkach
- zapraszanie prelegentów z Ligi Ochrony Przyrody, Nadleśnictwa Gdańsk do
szkół, na spotkania w OM LOP
- programowe Konkursy Międzyszkolne realizowane przez Zarząd Oddziału
Miejskiego LOP w Gdyni:
ØKonkursy wiedzy dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich nt.:
„Pomniki przyrody i rezerwaty Gdyni”
„Przyroda Gdyni, zagrożenia i ochrona”
„Bioróżnorodność Zatoki Gdańskiej
ØKonkurs literacki nt. „Rezerwaty i Pomniki Przyrody Gdyni” dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich
ØKonkurs fotograficzny nt. „Rezerwaty Przyrody Gdyni” dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich
ØKonkurs na prezentację multimedialną pt. „Rezerwaty Przyrody Gdyni” dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich
ØKonkurs plastyczny pt. „Rezerwaty i Pomniki Przyrody Gdyni” dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich
Regulaminy konkursów i ich terminy dostępne są na stronach internetowych OM LOP w Gdyni i Zarządu Okręgowego LOP w Gdańsku.
Podsumowaniem realizacji programu będzie konferencja naukowa w roku szkolnym 2010/2011nt. Rezerwaty przyrody Gdyni.
Regulaminy konkursów w menu - Oddział Gdynia