Warsztaty przyrodnicze dla przedszkolaków

misia8
W listopadzie 2022 r. odbyło się dziesięć warsztatów przyrodniczych w ramach projektu „Kampania edukacyjna dotycząca gospodarki cyrkulacyjnej, bioróżnorodności i ograniczenia negatywnego wpływu antropopresji”. Dzięki wsparciu finansowemu pozyskanemu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w zajęciach wzięły udział przedszkolaki ze Szkoły Podstawowej nr 38 i Przedszkola Publicznego im. św. Jana de La Salle (razem 208 uczestników bezpośrednich).

 

Celem warsztatów było: stymulowanie dziecięcej aktywności w kierunku poznawania, rozumienia i ochrony przyrody w środowisku lokalnym, poznanie bioróżnorodności najbliższej okolicy (las, Morze Bałtyckie), poszerzenie wiedzy z zakresu ekologii, wdrażanie do praktycznych, codziennych działań na rzecz środowiska przyrodniczego (uświadomienie roli segregacji odpadów i recyklingu), pobudzanie dzieci do twórczego, ekologicznego myślenia.

 

W ramach projektu zostały przeprowadzone warsztaty:

„Bioróżnorodność Morza Bałtyckiego i strefy przybrzeżnej”:

1.Roślinność wydmowa nad Bałtykiem i jej znaczenie

Oglądając prezentację i ilustracje przedszkolaki dowiedziały się co to są wydmy, jak się nazywają, dlaczego i w jaki sposób trzeba je chronić. Poznały najczęściej występujące gatunki roślin które można spotkać nad polskim morzem. Na koniec zajęć dorysowując do morskiej trawy różne elementy, dzieci wykazując się dużą pomysłowością, stworzyły piękne ilustracje. Do domu zabrały puzzle, przygotowane przez prowadzącą, przedstawiające roślinność wydmową polskiego wybrzeża. 

 

2. Bałtyckie ssaki

Na zajęciach, poprzez ilustracje i wiersze dzieci poznały bałtyckie ssaki, foki - szarą, obrączkowaną, pospolitą, oraz morświna. Z dużym zainteresowaniem słuchały ciekawostek z ich życia oraz poznały sposób zachowania się w razie spotkania foki na plaży. Ćwicząc motorykę małą wypełniły Kartę pracy przedstawiające bałtycką fokę. Wykonane małe dzieła przedszkolaki zabrały do domu, aby wykorzystać je do dalszej zabawy i zrobić z nich puzzle. Na zakończenie warsztatu dzieci wykonały techniką origami „Foki”. Mogły jeszcze wybrać do domu, przygotowane przez prowadzącą, puzzle przedstawiające bałtyckie ssaki.

 

3. Ryby w Bałtyku - cz. I

Przedszkolaki dowiedziały jakie ryby żyją w Bałtyku. Poznały nazwy i wygląd nie tylko popularnych ryb, ale również mniej znanych lub rzadko spotykanych. Na ilustracjach dzieci mogły zobaczyć ryby o dziwnym nazwach i wyglądzie, np. iglicznia, wężynka, tasza czy kur diabeł. Dowiedziały się jakie zagrożenia stwarza człowiek zwierzętom morskim i jak można tego unikać. Na Kartach pracy dzieci utrwaliły zdobyte wiadomości rozpoznając nasze rodzime ryby. Na zakończenie wysłuchały ciekawostki związane z trybem życia i wyglądem ryb i wykonały przestrzenną pracę plastyczną z talerzyków papierowych „Rybka na falach”.

 

4. Ryby w Bałtyku - cz. II

Na warsztatach przedszkolaki utrwaliły nazwy poznanych wcześniej bałtyckich ryb, rozwiązując obrazkowe zagadki. Poznały budowę ryb i ich znaczenie dla człowieka. Dowiedziały się, że ludzie zbyt często eksploatują naturalne źródła pokarmu, np. ryby, przyczyniając się do wyginięcia niektórych gatunków. Na zakończenie wysłuchały humorystyczne wierszyki związane z trybem życia i wyglądem ryb oraz wykonały przestrzenną pracę plastyczną z wykorzystaniem klamerki od bielizny „Głodna rybka”. Ta własnoręcznie wykonana zabawka wzbudziła zachwyt szczególnie u chłopców. Niespodzianką okazały się małe bałtyckie rybki, które przywiozła prowadząca (preparaty mokre w formalinie). Do domu dzieci zabrały kolorowanki przedstawiające bałtyckie ryby.

 

5. Kto mieszka w bałtyckich muszlach ? cz. I

Przedszkolaki dowiedziały jakie zwierzęta żyją w Bałtyku i skąd biorą się piękne muszle na plażach i kto w nich mieszka. Większość nie wiedziała, że żyją w nich bałtyckie zwierzęta – małże. Prowadząca opowiedziała dzieciom jak ważne są zasady, które obowiązują ludzi w strefie przybrzeżnej naszego morza. Na podstawie ilustracji i zdjęć dzieci poznały nazwy małż i sposób ich życia. Oglądając przez lupy muszle tych mięczaków mogły zaobserwować jak zbudowane są ich domki. W czasie obserwacji utrwaliły nazwy małż najczęściej występujących w naszym morzu. Zgodnie przyznały, że najładniejsze są muszle sercówek. Na zakończenie zajęć dzieci dowiedziały się co to jest mandala. Zlepiając plastelinę i muszle wykazały się kreatywnością tworząc piękne „Muszelkowe mandale".

 

6. Kto mieszka w bałtyckich muszlach ? cz. II

Na wcześniejszych zajęciach dzieci dowiedziały się, że w bałtyckich muszlach żyją małże. Prowadząca przypomniała ich nazwy oraz budowę, a dzieci na Karcie pracy zaznaczyły odpowiednimi kolorami małże. Przedszkolaki usłyszały fragmenty wierszy E. Krystek Jones, które w sposób humorystyczny opowiadają o tych zwierzętach. Dowiedziały się również kilku ciekawostek dotyczących sposobu ich życia. Mogły też podziwiać masę perłową, którą „produkują” małże. Następnie powstały kreatywne „Muszelkowe zwierzątka”, które dzieci wykonały z muszli małż i plasteliny. Prowadząca przypomniała również o ważnych zasadach, które obowiązują ludzi szanujących zasoby przyrody. Na zakończenie przedszkolaki podziwiały muszle małż z różnych stron świata, a do domu zabrały kolorowanki, przedstawiające bałtyckie małże.

 

7. Ptaki polskiego wybrzeża

Poprzez prezentację i ilustracje dzieci z grupy IV poznały bałtyckie ptaki. Nie zdawały sobie sprawy, że jest tak wiele gatunków, choćby mew. Z dużym zainteresowaniem słuchały ciekawostek z ich życia. Poznały zasady zachowania się w razie spotkania na plaży chorych zwierząt czy zobaczenia w pobliżu wydm gniazda ptaków. Dowiedziały się, że żadnych ptaków nie wolno karmić chlebem, ani resztkami jedzenia. Na zakończenie warsztatu dzieci wykorzystując stare płyty CD wykonały „Ptaki cudaki”. Wykazały się przy tym bogatą wyobraźnią.

 

„Poznajemy drzewa w najbliższej okolicy”:

 

1. Poznajemy drzewa liściaste w najbliższej okolicy

Na zajęciach przedszkolaki dowiedziały się : Czy drzewa są potrzebne, jak się nazywają, jaką mają budowę i owoce, dlaczego ich liście jesienią zmieniają kolor i opadają. Dzieci z ciekawością oglądały przygotowany film, ilustracje, a przez lupy naturalne okazy liści oraz owoce najczęściej spotykanych drzew. Używając nazw na Kartach pracy musiały przyporządkować owoc do odpowiedniego liścia. Na zakończenie warsztatów 5 - latki stworzyły na szarym papierze obrazy, przedstawiające jesienne liście. Rysując pastelami różnorodne, tęczowe kształty, pięknie uchwyciły elementy liścia, jego unerwienie i ogonek liściowy.

 

2. Poznajemy drzewa iglaste w najbliższej okolicy

Dzieci utrwaliły wiadomości związane z budową drzew, które poznały na wcześniejszym warsztacie. Dzieci obejrzały prezentację „Drzewa iglaste”, a następnie przez lupy obserwowały wygląd igieł i szyszek. Były zdziwione, że igły to rodzaj liści i część z nich opada na zimę. Przedszkolaki, utrwalając swoją wiedzę o drzewach iglastych, wypełniły Kartę pracy, przyporządkowując szyszki do danego drzewa. Na zakończenie warsztatów dzieci stworzyły pracę plastyczną „Drzewo iglaste” wykorzystując materiał przyrodniczy. Mali przyrodnicy za aktywny udział w warsztatach otrzymali lupy.

 

 

„Dzieci segregujemy śmieci”:

 

Przedszkolaki obejrzały bajkę edukacyjną „Rady na odpady” oraz ilustracje przedstawiające sposoby segregowania odpadów. Dowiedziały się, że odpady bardzo zanieczyszczają środowisko, po co i w jaki sposób je segregujemy, co to jest recykling i co można zrobić z nich zrobić. Poznały kolory i przeznaczenie pojemników do sortowania odpadów. W czasie zabawy mogły sprawdzić swoją wiedzę segregując „prawdziwe” i „papierowe” śmieci. Na koniec przedszkolaki dowiedziały się jak można wykorzystać nieużytki do zabaw. Wykorzystując plastikowe zakrętki od butelek stworzyły bajkowe zwierzątka. Powstały piękne prace plastyczne.

 

 

 Galeria:

misia1 misia2 misia3 misia4 misia5 misia6 misia7 misia9 misia10 misia11 misia12 misia13 misia 14 misia 15 misia16 misia17 misia18 misia19 misia20 misia21 misia22 misia23 misia24 misia25 misia26 misia27

 

                            WFOŚiGW w Gdańsku

 

Korzystamy z dofinansowania Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku

 

facebook like logo 1 

 

logo glowne

 

Znaczek na rok
szkolny 2019/2020:

 znaczeklop

  

znak natury male

 

 

rodo-content-marketing-b2b